Je poloha bezpečnostního pásu na dětských bedrech vhodná / ideální?

Ano je. Na fotografii níže je jasně vidět, že poloha pásu v případě použití SKB (Smart Kid Belt) je naprosto stejná jako u prémiových dětských autosedaček. Mezi sedačkou koupenou v řádech tisíců korun, a chytrým Dětským pásem za stovky korun, není z pohledu bezpečnosti zásadní rozdíl.
Poloha pásu v případě použití SKB (Smart Kid Belt) je naprosto stejná jako u prémiových dětských autosedaček.

Má použití popruhu nějaké vedlejší dopady?

Žádné vedlejší dopady neexistují. Dětský pás Smart Kid Belt je homologován a pokud je správně připevněn, je plně funkční a systém se chová jako zcela standardní bezpečnostní pás.

Je hlava dostatečně chráněna a břišní pás správně umístěn?

Na fotografii můžete vidět umístění pásu v případě SKB, které je zcela standardní. Pokud jde o ochranu hlavy, záznamy dokazují, že u SKB jsou síly G nejnižší na trhu, síla působící na hlavu se pohybuje v rozmezí 25–38 G, zatímco u dětských autosedaček byla zaznamenána přetížení až 53,54 G. Je nutné si uvědomit, že limit smrtelné hodnoty je 55 G! Tyto hodnoty platí pro rychlost 50 km/h, zkuste si ale představit, co se stane s dětskou hlavou, když bude tato rychlost jen o málo vyšší! Klasické sedačky tedy mohou způsobit smrtelné přetížení, SKB poskytuje dostatečnou rezervu, v případě zmíněných 50 km/h je to 40 %!
Poloha pásu v případě použití SKB (Smart Kid Belt) je naprosto stejná jako u prémiových dětských autosedaček.

Je řešení vhodné pro malé a drobné děti?

Ano, je. Podle předpisů lze homologované SKB použít pro skupinu 2 – tedy od 15 kg (3 let). Doporučujeme používat dětskou autosedačku pro skupinu 1 co nejdéle (3–4 roky v závislosti na hmotnosti a velikosti dítěte) a teprve pak přejít na SKB (4 až 5 let).

Může se dítě při použití SKB „potápět/podkluzovat“ dolů pod pás?

Stejně jako u všech autosedaček se to může stát, pokud dítě nesedí spořádaně a dělá za jízdy nepřístojnosti. Sedí-li zcela normálně a přirozeně, pak „efekt sklouznutí pod pás“ nepřichází vůbec v úvahu. Zatěžovací síla při nárazu totiž dopadá na celé tělo zároveň, nikoliv jen na nohy. Hlava, trup i nohy jsou tak vystaveny současně přetížení, které eliminuje bezpečnostní pás. Riziko je tedy úplně stejné jako u všech autosedaček.

Je Smart Kid Belt vhodný pouze pro velké a starší děti, které se již nevejdou do správné autosedačky?

Zákon České republiky stanovuje nařízení o automobilové přepravě dětí a osob do 36 kg nebo do výšky 150 cm pomocí bezpečnostního prvku schváleného podle norem EU. Smart Kid Belt poskytuje revoluční řešení ve formě speciálního pásu, který se upevňuje přímo na bezpečnostní pás automobilu a ten se díky němu může dokonale přizpůsobit výšce dítěte. Smart Kid Belt je vhodný pro všechny děti od 4 let, resp. od 15kg hmotnosti a dokáže s nimi růst.

Jak je dítě chráněno při bočním nárazu?

U autosedaček zatím nikdo pořádně nevypracoval studii, resp. prokazatelný crash test jak se chová autosedačka při aktivaci bočního airbagu. Není tak jasné, zda nemůže dojít při aktivaci bočního airbagu ke katapultování autosedačky směrem dovnitř vozu a při tom vzniknout velké dostředivé síly, které by mohly způsobit zranění krční páteře nebo hlavy dítěte. S použitím SKB (SMART KID BELT) je však dítě usazeno podobně jako dospělý, ochrana tedy připadá na klasické boční airbagy, které tlumí náraz a nevzniká tak teoretická možnost zranění bočním airbagem, tak jako je tomu u klasických autosedaček.

Je použití SKB (SMART KID BELT) legální? Hrozí riziko pokuty od policie?

Výrobek slouží jako dětský zádržný systém ve smyslu § 2 zákona č. 361/2000 Sb., o provozu na pozemních komunikacích („dětská autosedačka“). Homologován je pro použití na území EU podle předpisu EHK OSN č. 44 verze 04 (E20 44R-04 4013) pro skupinu II. a III., tj. pro děti od 15 do 36 kg nebo do výšky 150 cm. Pokuty od policie nehrozí, u všech oficiálně prodávaných SKB (SMART KID BELT) máte k dispozici informační kartičku pro případnou policejní kontrolu.

Je použitá plastová spona stejně bezpečná a trvanlivá jako kovová nebo se v případě dopravní nehody zlomí?

Všechny části pásu, tedy i plastové spony prošly několika desítkami nárazových testů, které jsme provedli po celém světě. Materiál je dostatečně pevný a odolný, kovová spona na něm být nemusí, protože pás SKB (SMART KID BELT) neodebírá sílu přetížení, celou sílu absorbuje jen bezpečnostní pás automobilu.

Spony jdou těžko zavřít, mohou mít slabé ženy problémy s instalací?

Spony musejí být pevně uzavřené. Z proběhlých praktických testů instalace SKB (SMART KID BELT) a běžných dětských autosedaček však všichni zúčastnění (ženy i muži) měli SKB (SMART KID BELT) správně nainstalované výrazně rychleji, než autosedačku a v závěrečném hodnocení uvedli, že instalace SKB (SMART KID BELT) je pro ně i snadnější. Výrazné problémy s instalací by tak slabší ženy mít neměly.

Jsou homologační testy dostatečně složité, resp. přísné?

Testy odpovídají všem bezpečnostním normám, neexistuje přísný nebo méně přísný test. Crash testy mají svá pravidla a ty nelze obcházet.

Může být zasahování do továrních bezpečnostních pásů nebezpečné?

Nikoliv. Do továrních pásů nezasahujeme, upravujeme pouze polohu a vedení pásu podle velikosti dítěte. Dětské autosedačky, pokud nemají systém Isofix, jsou také běžně ukotveny jen bezpečnostním pásem.

Jaké je tedy vlastně srovnání SKB (SMART KID BELT) s autosedačkou nebo podsedákem?

SKB (SMART KID BELT) pomocí jednoduchého principu přidání „přídržného pásu“ upravuje vedení bezpečnostního pásu u dítěte tak, aby ten poskytoval maximální možnou bezpečnost. Tento přídavný pás není v případě nehody zatěžován přídržnou silou dítěte, celá hmotnost dítěte je absorbována ve vozidle instalovanými bezpečnostními pásy. Zvyšuje se tím komfort sezení dítěte na sedačce vozidla, dítě má více prostoru pro různé aktivity během jízdy. Přitom ale zůstává – díky přídavnému pásu SKB (SMART KID BELT) – stále chráněno pro případ nárazu – a to i bočního, kdy může dojít k aktivaci bočních airbagů. U dětské sedačky není plně prokázáno, zda aktivace bočních airbagů nemůže vrhnout dítě v autosedačce směrem dovnitř vozu, každopádně u SKB (SMART KID BELT) nic takového nehrozí – boční airbagy jsou tedy i nadále důležitým ochranným prvkem při použití systému SKB (SMART KID BELT). Dítě může při nevhodné pozici při sezení podklouznout pod pásem, ale tato možnost se může stát spíše při použití podsedáku než u SKB (SMART KID BELT) či prémiové autosedačky. Zde je spodní popruh pásu veden před spodní část břicha a je udržován ve vhodné poloze díky napínáku pásu. U autosedaček nebo podsedáků mohou různé úchyty nebo prolisy sloužící k vedení bezpečnostního pásu díky tření mezi pásem a těmito vodicími elementy snížit napnutí bezpečnostního pásu a tím pádem jeho účinek. U SKB (SMART KID BELT) k žádnému nežádoucímu tření nedochází a pás je neustále napnut na těle dítěte.

Získal produkt nějaká ocenění?

Ano, Smart Kid Belt získal japonské ocenění (Grand Prix Nikkan Jidosha Shimbun Supplies). V Japonsku jsme obdrželi druhou cenu „Grand Prix of Automotive Supplies Award“, kterou uděluje deník o automobilovém průmyslu s devadesátiletou tradicí v Japonsku.